Lektionsmaterial

Uttryck för formella brev/mejl (190221)

För din kännedom
Till den det berör
Det vore bra om...
Gärna
Är du snäll och hjälper mig med...
Jag vill gärna att du...
Tack på förhand
Återkom till mig snarast/så snart du kan/så snart du har möjlighet
Jag ser fram emot att höra från dig/diskutera mer/träffa dig
Återkom om du behöver mer information/om du har fler frågor
Jag kontaktade dig angående...
Har du något besked angående...

Ordförråd - Ekonomi (190219)

Kontantfri
Bidrag
Inkomst
Utgift
Fasta utgifter
Rörliga utgifter
Lön
Skatt
Skatta
Kostnad
Pris
Avgift
Totalt
Ha råd
Inte ha råd
Sakna
Spara
Slösa
Spendera
Nödvändiga
Onödiga
Skuld
Öka 
Minska
Stor - större - störst
Hög - högre - högst
Låg - lägre - lägst
Liten - mindre - minst
Utveckling
Politik
Faktura
Ränta
Rabatt
Budget
Minimilön
Swish
Bank
Kvitto
Momsdeklaration
Skatteverket
Barnbidrag
Räkna
System
Lotto
Regering
Hantera
Investera
Köpa
Bolån
Kreditkort



Konditionalis 1 (190219)

Konditionalis 1 uttrycker vad som skulle hända eller någon skulle göra vid vissa villkor (~situationer).

"Regeln" är: OM - PRETERITUM - SKULLE + INFINITIV.
Ordföljden kan variera.

Exempel:
Om jag hade vingar skulle jag flyga. (bisats + huvudsats)
Jag skulle flyga om jag hade vingar. (huvudsats + bisas)
Skulle du flyga om du hade vingar? (fråga)


Exempel på frågor ställda i konditionalis 1.

Vår övning är att skriva svar på frågorna.


Vad skulle du göra om du fick chans att träffa Donald Trump?

Jag skulle fråga honom varför han tycker om McDonalds så mycket.

Om jag fick chansen att träffa Donald Trump skulle jag fråga varför han är så konstig.

Vad skulle du göra om du hittade en guldkrona?

Jag skulle planera en kunglig fest och ta den på mig om jag hittade en guldkrona.

Om jag hittade en guldkrona någonstans skulle jag titta omkring och genomsöka om det fanns andra guldsaker i området.

Vad skulle du göra om du slutade på SFI?

Om jag slutade på SFI skulle jag vilja studera till förskolelärare.

Jag skulle studera på universitet.

Jag skulle söka ett bra jobb om jag slutade på SFI.

Vad skulle du göra om du var en berömd skådespelare?

Om jag var en berömd skådespelare skulle jag spela i detta årets julkalender.

Om jag var en berömd skådespelare skulle jag påverka människor att göra något för klimatförändringar och vara mer medvetna om att dem förbrukar onödiga saker.

Vad skulle du göra om du hittade en Trisslott?

Jag skulle skrapa Trisslotten och om jag vann skulle jag köpa en bil.

Vilken sjukdom skulle du bota om du hade möjlighet?

Jag skulle bota AIDS eller cancer om jag hade möjlighet.

Vad skulle du göra om du var polis en dag?

Jag skulle lösa mordfallen som Saga Norén i serien som heter Bron.


Vad skulle du göra om du var lärare en dag?

Jag skulle lära världen att sjunga.


Vad skulle du göra om någon bjöd dig på äcklig mat?

Jag skulle bjuda denna person på utsökt mat istället.

Vad skulle du göra om du bara hade en dag att leva?

Jag skulle leva som den bästa dagen jag kunde eller sova genom dagen.

Vad skulle du göra om du hade en egen planet?

Jag skulle bjuda in alla personer på jorden till Universums största fest någonsin.

Vad skulle du göra om du var blind?

Jag skulle inte önska det men, om jag var blind skulle jag träna mina öron att höra bra.

Vad skulle du göra om du fick en chans att träffa
statsministern och prata om migration?

Vad skulle du göra om du fick en resa till ditt hemland imorgon?

Om jag fick en resa till mitt hemland imorgon skulle jag bara packa det viktigaste i min väska och resa så snart som möjligt. Sedan skulle jag träffa alla mina bästa vänner.



VERBBRUPP 4 (190214)

Verbgrupp 4 innehåller ganska många verb, därför kan det vara lättare att dela in verben i kategorier. Vi går igenom en kategori i taget:

Vid varje kategori står det olika vokaler. Det är vokalerna som verben i kategorin varierar mellan.

Kategori 1: i – e - i

Imperativ
Infinitiv
Presens
Preteritum
Supinum
bit
bita
biter
bet
bitit
grip
gripa
griper
grep
gripit
kliv
kliva
kliver
klev
klivit
(lid)
lida
lider
led
lidit
rid
rida
rider
red
ridit
riv
riva
river
rev
rivit
(skin)
skina
skiner
sken
skinit
skrik
skrika
skriker
skrek
skrikit
skriv
skriva
skriver
skrev
skrivit
slit
slita
sliter
slet
slitit
stig
stiga
stiger
steg
stigit
strid
strida
strider
stred
stridit
(svid)
svida
svider
sved
svidit
svik
svika
sviker
svek
svikit
vrid
vrida
vrider
vred
vridit

Kategori 2: i – a – u

Imperativ
Infinitiv
Presens
Preteritum
Supinum
bind
binda
binder
band
bundit
brinn
brinna
brinner
brann
brunnit
drick
dricka
dricker
drack
druckit
finna
finner
fann
funnit
finnas
finns
fanns
funnits
försvinn
försvinna
försvinner
försvann
försvunnit
hinna
hinner
hann
hunnit
rinna
rinner
rann
runnit
slipp
slippa
slipper
slapp
sluppit
spricka
spricker
sprack
spruckit
spring
springa
springer
sprang
sprungit
stick
sticka
sticker
stack
stuckit
vinn
vinna
vinner
vann
vunnit

Kategori 3: u – ö - u

Imperativ
Infinitiv
Presens
Preteritum
supinum
bjud
bjuda
bjuder
bjöd
bjudit
ljug
ljuga
ljuger
ljög
ljugit
njut
njuta
njuter
njöt
Njutit
Sjung
Sjunga
Sjunger
Sjöng
sjungit

Kategori 4: y – ö – u


Imperativ
Infinitiv
Presens
Preteritum
Supinum
bryt
bryta
bryter
bröt
brutit
flyg
flyga
flyger
flög
flugit
flyta
flyter
flöt
flutit
frysa
fryser
frös
frusit
knyt
knyta
knyter
knöt
knutit
kryp
krypa
kryper
kröp
krupit
skryt
skryta
skryter
skröt
skrutit
smyg
smyga
smyger
smög
smugit
snyt
snyta
snyter
snöt
snutit
stryk
stryka
stryker
Strök
strukit


Kategori 5: blandade vokaler

Imperativ
Infinitiv
Presens
Preteritum
Supinum
far
fara
far
for
farit
fall
falla
faller
föll
fallit
gråt
gråta
gråter
grät
gråtit
låt
låta
låter
lät
låtit
håll
hålla
håller
höll
hållit
svär
svära
svär
svor
svurit
ät
äta
äter
åt
ätit
bär
bära
bär
bar
burit
skär
skära
skär
skar
skurit
svält

svälter
svalt
svultit











Sammanfattning av vad en beskrivande text är och hur vi skriver en sådan 

Tempus:
Nu-tid – presens
Då-tid – preteritum
Delar av texten/några meningar i Futurum.
”Jag skulle vilja…” (en önskan för framtiden)
Jag skulle vilja köpa en större lägenhet till mig och mina barn.


En beskrivande text kan skrivas i flera olika ämnen, bara fantasin sätter gränser! 


Viktiga saker i en beskrivande text:

Adjektiv

Struktur; rubrik, inledning, huvuddel ”beskrivningen” (stycken/paragrafer/delar), avslutning och signatur.

Inledningen kan göras på två sätt; beskriva handlingen eller inleda med frågor.

Exempeltexten (film 1) hade tre stycken i huvuddelen (”beskrivningen”):
Stycke 1 – lite om staden/generellt och om lägenheten/boendet.
Stycke 2 – om arbetet.
Stycke 3 – sociala livet/fritiden.

Avslutningen kan göras på två sätt; blicka framåt (jag skulle vilja…/jag ska…) eller berätta om hur det är nu (nu har jag lärt mig att..).
I avslutningen kan du ha en sammanfattande mening: ”sist men inte minst” eller ”avslutningsvis”. Det måste inte vara med, det viktigaste är att du har en tydlig avslutning.

Signatur; ens eget namn eller hitta på en egen som i exempelfilm 2 ”en stolt mamma”

Tidsfraser; när jag var barn/liten, när jag bodde i Spanien. Varje vecka ser jag över min budget.

Verben; 

Tycka/tycka om (uttrycka en åsikt/gilla – du måste ha kunskap eller erfarenhet)

Jag tycker att Harry Potter filmerna är bra.
Jag tycker om glass.

Tänka/tänka på (använda hjärnan, fundera)

Jag tänker på dig.
Jag tänker på jobbet, jag är stressad eftersom det är så mycket att göra.

Tro/tro på (om jag är osäker, lita på någon/något eller inom religion/politik och ibland sport)

Jag tror att det ska regna imorgon.
Jag tror på dig!
Jag tror på Gud.


Stavning och ordföljd 

Ordval; vilka ord passar när jag skriver om t.ex. en ny stad, min favoritplats, naturen eller något annat?

Adverb:
Otroligt – Jag blev otroligt glad när du ringde!
Fantastiskt -
Väldigt – Filmen var väldigt rolig, jag skrattade hela tiden/TV-programmet var väldigt roligt, jag skrattade hela tiden.
Fruktansvärt – Huset är fruktansvärt smutsigt/bilen är fruktansvärt smutsig.
Riktigt – Maten är riktigt god! Vilka kryddor har du använt?







Grammatik: adjektiv

Adjektivets grundform är när adjektivet inte är böjt alls.

Obestämd form                                                                                    Bestämd form
En gul bil                                                                                             Den gula bilen
Ett gult hus                                                                                          Det gula huset
Två gula bilar                                                                                        De gula bilarna



ADJEKTIV + SUBSTANTIV
  •       Obestämt adjektiv + obestämt substantiv


En/någon/ingen/vilken/en annan

Vilken blå bok vill du ha? Den eller den?
Jag har ingen röd bil, min bil är svart.
Kan jag få en annan ren mugg? Min är smutsig.

Ett/något/inget/vilket/ett annat

Jag vill ha ett nytt bord, det ni skickade var trasigt.
Har du något gott fikabröd?


Tre/många/några/inga/vilka/andra

Det kom inga nya elever till lektionen.
-          Inte? Jag såg några nya elever i korridoren.

Jag köpte många intressanta böcker på rean.

  •        Bestämt adjektiv + bestämt substantiv


Den (här/där)
Han köpte den gula tröjan på HM.
Jag vill ha den här svarta tröjan.
Hon köpte den här tavlan igår. (personen som säger det, pekar på/visar tavlan samtidigt)

Det (här/där)
Vi måste lösa det svåra problemet.
Jag arbetar med det nya projektet.
Kan du bära ned det där tunga bordet?

De (här/där)
Vi har ätit de goda bullarna.
Kan du ta med de nya surfplattorna till mötet?
3.  
  •      Bestämt adjektiv + obestämt substantiv


Min/denna (formellt)/mormors (andra pronomen och namn)/samma/nästa/följande

Min nya mobil.
Alexandras gamla bil.
Hon var samma glada person som för 10 år sedan.
Denna dörr ska vara stängd! (det kan stå på exempelvis en skylt)

Mitt/detta(formellt)/mormors/samma/nästa/följande

Mitt blåa skrivbord.
Farfars gamla fotografi.

Mina/dessa (formellt)/mormors/samma/nästa/följande
Mina gula strumpor.
Kan du ta med pappas svarta skor till festen?
Följande soliga dagar åkte vi till stranden.


Vi böjer aldrig orden: lagom, extra, bra, gratis, kul.


Hur böjer vi liten?

En liten hund.
Ett litet hus.
Två små hundar.

Den lilla hunden.
Det lilla huset.
De små hundarna.

Min lilla hund.
Mitt lilla hus.
Mina små hundar.




SUBSTANTIV: MODULEN SVERIGE
Observera att schemat nedan gäller regelbundna substantiv.



Singular

Plural

Beskrivning


Obestämd
Bestämd
Obestämd
Bestämd
En-ord som slutar på -a


Flicka
Flickan
Flickor
flickorna
En-ord som slutar på konsonant


Stol
Stolen
Stolar
stolarna
En-ord som slutar på vokal


Ko
Kon
Kor
Korna
Ett-ord som slutar på vokal


Äpple
Äpplet
Äpplen
Äpplena
Ett-ord som slutar på konsonant


Träd
Trädet
Träd
Träden







Här ska vi fylla i våra substantiv från tisdagens lektion: det är blandat regelbundna och oregelbundna substantiv


Singular

Plural



Obestämd
Bestämd
Obestämd
Bestämd


Ett träd
trädet
träd
träden


Ett moln
molnet
moln
molnen


En buske
busken
buskar
buskarna


En sten
stenen
stenar
stenarna


En sjö
sjön
sjöar
sjöarna


En himmel
himlen
himlar
himlarna


En mossa
mossan
mossar
mossarna


Ett smultronställe
smultronstället
smultronställen
smultronställena


Ett hav
havet
hav
haven


En strand
stranden
strandar
stränderna


Ett rev
revet
rev
Reven


En våg
vågen
vågar
Vågarna


En livräddare
livräddaren
livräddare
Livräddarna


Ett stängsel
stängslet
stängsel
Stängslen


Ett staket
staketet
staket
Staketen


En mur
muren
murar
murarna


En gångväg
Gångvägen
Gångvägar
gångvägarna


En väg
Vägen
Vägar
Vägarna


En grusväg
Grusvägen
Grusvägar
Grusvägarna


En fyr
Fyren
Fyrar
Fyrarna


En båt
Båten
Båtar
Båtarna


En kajplats
Kajplatsen
Kajplatser
Kajplatserna


En hamn
Hamnen
Hamnar
Hamnarna


En by
Byn
Byar
Byarna


En boj
Bojen
Bojar
Bojarna


En havsvik
havsviken
havsvikar
Havsvikarna


En brygga
bryggan
bryggor
Bryggorna


En åker
åkern
åkrar
Åkrarna


En ström
strömmen
strömmar
Strömmarna


En flod
floden
floder
Floderna


En älv
älven
älvar
Älvarna


Ett fjäll
fjället
fjäll
Fjällen


Ett berg
berget
berg
Bergen


En dal
dalen
dalar
dalarna


Ett löv
Lövet
Löv
Löven